Výlet do Osvienčimu

V utorok 13.12.2011 sme sa vydali na dvojdňový školský výlet s cieľom navštíviť Osvienčim. Najprv sme ale navštívili pár zaujímavých miest na Slovensku v okolí Dolného Kubína.

Zraz bol o 7:30 pri Amfiteátri v Košiciach, odkiaľ sme sa vydali na dlhú cestu autobusom do Dolného Kubína. Keď sme tam dorazili, vystúpili sme priamo pred múzeum P.O. Hviezdoslava, nazývané aj ako „Bibliotheca Čaploviča“. V podzemí, pod touto budovou sme mali dlhú hodinovú prednášku o historických knihách. Keď sa prednáška skončila, išli sme priamo do malej dedinky Jasenová. Tam nám stará pani ukázala dom, v ktorom sa narodil a aj býval Martin Kukučín. Bola to jeho vzdialená príbuzná. Bolo asi 13 hodín, keď sme prišli na Oravský hrad. Tam sme obdivovali nielen históriu hradu, ale aj vypchatú zver, ktorá bola na hrade, ako aj jeho výhľad na okolitú, vtedy mierne zasneženú krajinu. Pred šestnástou hodinou sme dorazili do Martina, kde sme na národnom cintoríne známych osobností zapálili sviečky. Hneď na to sme mali hodinový rozchod vo vianočne rozsvietenom centre Martina. O 19:00 sme konečne dorazili na ubytovňu, kde sme sa hneď navečerali, aj keď večera nebola podľa väčšiny chutná.

Skoro ráno sme sa po raňajkách zbalili a vydali sa na cestu priamo do Osvienčimu. O 14:00 sme dorazili do Osvienčimu. Prechádzali sme od jedného baráku k druhému, kde nám sprievodkyňa poukazovala všetky hrôzy, ktoré sa tam diali. Nikto nebol veselý, nikto sa nesmial. Vládol tam smútok a žiaľ. Všetci sme len krútili hlavou, ako môžu ľudia vôbec takéto činy robiť. Aj tam sme zapálili zopár sviečok pred múrom smrti, kde už boli vence a kvety.

Potom sme navštívili Birkenau, plný blata a pozostatkov zhorených barákov. Konkrétne komínov. Prezreli sme dva baráky a jeden vagón. Pričom nám sprievodkyňa ukázala aj to, že vtedy bývala hneď za koncentrákom. O šiestej poobede sme sa už vybrali späť domov. Po niekoľkých prestávkach a hodinách cesty sme konečne dorazili do Košíc.